Alliantie start nieuw samenwerkingsbusinessmodel voor competitiviteit en winstgevendheid ter ondersteuning van partners

Over Renault

Groupe Renault, Nissan Motor Co., Ltd. en Mitsubishi Motors Corporation, leden van een van ’s-werelds meest toonaangevende automotive allianties, hebben vandaag diverse initiatieven bekend gemaakt. Stuk voor stuk maken die onderdeel uit van een nieuw businessmodel voor samenwerking om competitiviteit en winstgevendheid bij alle drie partners te versterken.

“De Alliantie is een uniek strategisch en operationeel partnerschap in de automotive wereld”

De deelnemende ondernemingen bouwen voort op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop, door sterk met elkaar de voordelen te benutten van leidende posities en geografische sterktes van de partners.

“De Alliantie is een uniek strategisch en operationeel partnerschap in de automotive wereld en geeft ons een sterke uitgangspositie in het altijd veranderende wereldwijde automotive landschap”, zegt Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Operating Board van de Alliantie en van Renault. “Het nieuwe businessmodel maakt het voor de Alliantie mogelijk om het maximale te halen uit elkaars bedrijfsmiddelen en capaciteiten, elk bouwend op hun respectievelijke culturen en verworvenheden. De drie ondernemingen van de Alliantie zullen wereldwijd actief zijn in alle voertuigsegmenten en technologieën en ze voor elke consument toegankelijk maken. Waarbij het belang van competitiviteit, de duurzaamheid, de winstgevendheid en de verantwoording voor sociale aspecten en leefmilieu wordt verhoogd.”

“De nieuwe leader-follower-strategie zal naar verwachting leiden tot reductie van investeringen tot aan 40%”

De leiders van de drie ondernemingen onderschrijven de uitgangspunten van het nieuwe leader-follower-plan voor voertuigen, waarvoor zij zullen samenwerken om:

  • de standaardisatiestrategie van de Alliantie verder door te voeren voor platformen tot aan carrosserieën;
  • per productsegment te focussen op een moedermodel (leader-auto) en zustermodellen, die worden ontwikkeld door de leidende onderneming met ondersteuning van ‘follower’-teams;
  • te verzekeren dat de leidende modellen en hiervan afgeleide voertuigen voor elk merk worden geproduceerd met de meeste competitieve setup, inclusief het bundelen van productie waar dat loont;
  • door te gaan met product-sharing bij lichte bedrijfsauto’s, waar de nieuwe aanpak al een feit is.

Het nieuwe leader-follower-plan zal naar verwachting leiden tot reductie van investeringen tot aan 40% als alle voertuigen onder deze aanpak vallen. Dat voordeel komt bovenop de synergie die nu al wordt bereikt.

De Alliantie onderschrijft ook het uitgangspunt om verschillende delen van de wereld als ‘referentieregio’s’ te betitelen. Waarbij elke onderneming focust op zijn kernmarkten om daar de meest competitieve speler op de markt te zijn en zo een referentie kan zijn voor de andere partners om hun competitiviteit te verhogen.

Binnen dit schema zal Nissan de leider zijn in de referentieregio China, Noord-Amerika en Japan. Renault wordt dat in Europa, Zuid-Amerika en Noord-Afrika en Mitsubishi in ASEAN en Oceanië.

Door elke onderneming in zijn respectievelijke regio als referentie te gebruiken, ontstaan mogelijkheden om het delen van vaste kosten te maximaliseren, terwijl elk over meer bedrijfsmiddelen kan beschikken.

Updates van het productportfolio van de ondernemingen zijn gebaseerd op de nieuwe leader-follower-strategie en afgeleide modellen worden geproduceerd volgens de meest competitieve setup. Bijvoorbeeld:

  • Nissan neemt de leiding voor de vernieuwing in het C-SUV-segment na 2025, terwijl Renault dat zal doen in de toekomstige vernieuwing in het B-SUV-segment in Europa.
  • In Latijns-Amerika reduceert de Alliantie het aantal platforms van de B-modellen van vier naar slechts een voor zowel producten van Renault als Nissan. Het betreffende platform gaat in productie in Curitiba en Resende in Brazilië om zo de productiecapaciteit maximaal te benutten.
  • In Zuidoost-Azië en Japan gaan de Alliantie partners door met enkele activiteiten onder hetzelfde schema, zoals de kei car samenwerking tussen Nissan en Mitsubishi Motors.

Alles bij elkaar zullen uiteindelijk bijna 45% van de Alliantie modellen in 2025 ontwikkeld en geproduceerd worden volgens de nieuwe aanpak.

Op het gebied van technologische efficiency gaan de Alliantie partners door met kapitalisering van bestaande bedrijfsmiddelen om te verzekeren dat elke deelnemende onderneming de investeringen in platformen, aandrijflijnen en technologieën blijft delen. Deze aanpak heeft zich al bewezen bij de ontwikkeling van aandrijflijnen en platformen en leidde tot een succesvolle marktintroductie van het CMF-B voor de Renault Clio en Nissan Juke, evenals van het kei car platform voor de Nissan Dayz en Mitsubishi eK Wagon. De CMF-C/D en CMF-EV platforms zullen spoedig volgen.

Het nieuwe leader-follower-plan wordt uitgebreid van platforms en aandrijflijnen naar alle sleuteltechnologieën, waarbij elke partner een verantwoordelijkheid krijgt, zoals:

  • Autonoom rijden: Nissan
  • Connected-car technologie: Renault als leider voor Android-gebaseerde systemen en Nissan in China
  • E-body, het hart van de elektrische architectuur: Renault
  • e-PowerTrain (ePT): CMF-A/B ePT – Renault; CMF-EV ePT – Nissan
  • PHEV voor C- en D-segment: Mitsubishi
Downloads