Nieuws & Media Center

Delen via

Grand Prix van België: de mooiste race van het jaar

24-08-2017 Autosport Sandor van Es

Als op zondag 27 augustus om 14:00 uur de rode startlichten doven, is het gedaan met de zomerpauze. De Formule 1 gaat de tweede helft van het seizoen in, en doet dat op het mooiste circuit ter wereld: Spa-Francorchamps. Wat maakt deze race zo bijzonder? En wat kunnen we van Renault verwachten?

Als een roofdier ligt hij op zijn prooi te wachten: Eau Rouge, de bocht der bochten. De enorme snelheid waarmee hij wordt genomen, het hoogteverschil, de drie razendsnelle richtingswissels én de relatief beperkte uitloopstroken maken dat hier de jongens van de mannen worden gescheiden. Het is een bocht die de coureurs ronde in ronde uit in een verhoogde staat van bewustzijn brengt.

Zodra je als rijder vanuit de La Source-hairpin heuvelaf langs het oude pitcomplex dendert, zie je Eau Rouge en de daarop volgende Raidillon-bocht recht voor je opdoemen. Elke keer is het de vraag: neem ik hem vol gas of niet? Zoals wijlen Gilles Villeneuve het ooit omschreef: ‘Squeezing your fear as you squeeze the throttle’.

In een huidige F1-auto kan, met de bredere banden en toegenomen downforce van dit seizoen, het gas op de plank blijven. Haast onwerkelijk: alsof je met 315 km/h een skischans oprijdt waarin een venijnige links-rechts-linksknik is verwerkt. Als je niet met uiterste precisie en concentratie je lijn kiest, kan het nog steeds ernstig misgaan. En met volle benzinetanks, versleten banden of bij wat druppels regen moet toch echt even dat rechterpedaal gelift worden.

R.S. 17 maakt progressie
De mythische naam Eau Rouge staat synoniem voor de omloop van Spa, dat nog talloze andere snelle, uitdagende bochten kent. Zoals Pouhon – een dubbele linker waarvoor de coureurs heel even remmen, terugschakelen van de achtste naar de zevende versnelling en dan met 265 km/h erin duiken. Of Blanchimont, 320 km/h linksaf in het hoogste verzet.

Geen wonder dat bijna alle coureurs het uitdagende Ardennencircuit bovenaan hun lijstje met favorieten hebben, en dat ze reikhalzend uitkijken naar de hervatting van het seizoen.

Dat geldt ook voor de Renault-mannen Nico Hülkenberg en Jolyon Palmer. Ze weten zich gesterkt door een opgaande lijn van hun Renault R.S. 17. Dankzij het intensieve ontwikkelingstraject van de afgelopen maanden is de geel-zwarte bolide steeds vaker in de punten te vinden. Zo reed Hülkenberg in Spanje en in Engeland naar een mooie zesde plek. De Duitser is blij met het positieve effect van alle updates: “Heel hoopgevend. Ik heb ook bij teams gezeten waar er telkens beloftes waren over stappen vooruit, maar die leverden vervolgens niets op.”

Vijfde plek in het vizier
Hülkenberg gelooft dan ook dat een vijfde plek bij de constructeurs dit seizoen haalbaar is. Daarvoor moeten nog 15 punten worden overbrugt naar het team van Williams. “We moeten vanaf nu constante weekenden gaan draaien, dan is het mogelijk”, aldus de Renault-coureur.

Net als vorig jaar zal het Belgische Grand Prix-weekeinde weer behoorlijk oranjegekleurd zijn. Vanuit Limburg ben je sneller in Spa dan in Zandvoort, dus komen tienduizenden Nederlandse fans Max Verstappen aanmoedigen voor zijn thuisrace. Wellicht kunnen ze daarnaast ook juichen voor Nico Hülkenberg, die we gerust als reserve-Nederlander mogen beschouwen. De sympathieke Duitser is immers geboren en getogen in Emmerik, op een steenworp van onze grens. Misschien kan Hülkenberg wel voor een verrassing zorgen. Op Spa weet je het immers nooit.

Meer blogs