Renault Nieuws & Media Center

Delen via

De publiekstrekkers op het Concours d’Élégance

29-06-2017 Personenauto's Redactie Renault Nederland

Op 1 en 2 juli vindt de 13e editie van het grootste klassiekerfeest van Nederland plaats: het Concours d'Élégance. Bij Paleis Het Loo in Apeldoorn kunnen liefhebbers van auto’s hun hart ophalen. Dit jaar is Renault met 40 modellen prominent aanwezig op ‘de catwalk voor de automobiel’, met ‘design en Innovatie’ als thema. Ben jij benieuwd welke pareltjes je kunt bewonderen? Lees mee!

Wist je dat Renault al sinds de oprichting in 1898 veel bezig is met innovatie? Zo won Renault de eerste Franse Grand Prix op een afgesloten circuit en leverde een bijdrage aan de evolutie van de auto, onder andere door de introductie van de turbomotor eind jaren zeventig. Ook brak Renault in 1984 een nieuw segment open met de lancering van de Renault Espace. Dit was de pionier op het gebied van ruimteauto’s en de eerste MPV ter wereld. Daarnaast moeten ook zeker de Renault 900, Renault 4, Renault 16, Renault Fuego en Renault Twingo genoemd worden als we het hebben over design en innovatie.

Renault_Blog_Concours_900
Renault 900
In de tweede helft van de jaren vijftig werkt Renault aan nieuwe modellen. Eén van de voertuigconcepten is een auto met de motor achterin en het passagierscompartement voorin. Het doel hiervan is het creëren van zo veel mogelijk interieurruimte in een auto met een bescheiden lengte. Het blijft alleen een conceptcar, maar de gedetailleerde uitwerking geeft aan hoe serieus Renault het concept van de 900 als realistische optie overwoog!

Renault_Blog_Concours_4
Renault 4
De Renault 4 is de eerste voorwielaangedreven personenauto van Renault die tussen 1961 en 1992 geproduceerd werd. Het is de eerste echte 5-deurs auto, waar veel mensen verknocht aan zijn geraakt. De auto had naast de voorwielaandrijving nog meer voordelen, zoals een hoge koppel, een goede wielophanging en grote bodemvrijheid waardoor de auto op elk terrein kon rijden.

De bekendste R4 variant was de ‘Fourgonnette’: de R4-bestel. Veel mensen zien dit als de typische “boulangerie”-auto en denken vaak aan deze variant als ze aan een Renault 4 denken.

Renault_Blog_Concours_16
Renault 16
Het topmodel van Renault eind jaren ‘60 was de Renault 16, een combinatie tussen een comfortabele reiswagen en een middelgrote hatchback.

“De vijfdeurs R16 was de eerste hatchback in de middenklasse.”

Met vooruitstrevende technieken zoals torsievering, onafhankelijke wielophanging, een bijna complete aluminium motor met losse cilinderbussen, voorwielaandrijving en een gesloten koelsysteem met zelfdenkende ventilator, werd de Renault 16 als snel een geliefde auto. Deze innovatieve technieken leverde de Renault 16 in 1965 zelfs de titel ‘Auto van het Jaar’ op. De Renault 16 TA uitvoering was in 1969 de eerste computergestuurde automaat van Renault. Het favoriete R16 model was de TX, met een 93 pk sterke motor. Eén van de meest geliefde Renault modellen ooit mag natuurlijk niet ontbreken op het Concours d’Élégance.

Renault_Blog_Concours_Fuego
Renault Fuego
In de jaren ‘80 kwam de Renault Fuego op de markt en verving de Fuego de Renault 15 en 17 coupés van de jaren ‘70. De Fuego was een driedeurs coupé die van 1980 tot 1986 in Europa werd gebouwd. De auto had een aantal bijzondere moderne kenmerken voor die tijd, zoals handgreep-loze deuren en een grote bolle glazen achterruit.

“De Renault Fuego was de eerste vierzits-coupé die met behulp van een windtunnel is ontworpen.”

De uitvoering met de turbo dieselmotor was in die tijd de snelste auto met een dieselmotor: 180 km/h. Met – voor die tijd – innovatieve nieuwe mogelijkheden zoals de op afstand werkende centrale deurvergrendeling en de eerste auto met radiobediening aan het stuur. Ook de Renault Fuego mag dus zeker niet ontbreken als we het hebben over design en innovatie.

Renault_Blog_Concours_Twingo
Renault Twingo
Vandaag de dag zie je nog steeds de Renault Twingo rijden! Wist je dat de eerste generatie 25 jaar geleden op de Parijse Mondial de l’Automobile werd gepresenteerd? De Renault Twingo wist meteen al veel mensen voor zich te winnen. Het bolle model wordt dierlijke eigenschappen toegedicht.

“Vooral de olijke koplampen zorgen voor een hoog aaibaarheidsgehalte.”

De Renault Twingo had bij de lancering een aantal revolutionaire eigenschappen, zoals een centraal geplaatst instrumentarium, met daarop een digitale snelheidsmeter. Daarnaast had de Renault Twingo ook een volledig verschuifbare achterbank, zodat er gekozen kon worden voor ofwel een grotere kofferruimte of meer beenruimte.

Ben je benieuwd welke Renault modellen nog meer te zien zijn op het Concours d’Élégance? Kom langs op 1 of 2 juli bij Paleis het Loo voor het Concours d’Élégance. Meer informatie vind je op de website.

Meer blogs