Renault Nieuws & Media Center

Delen via

Achter de schermen bij de Renault Design Award

02-11-2017 Campagnes Redactie Renault Nederland

Vorige week is de derde editie van de Renault Design Award van start gegaan. Zes designer duo’s van de TU Delft ontwerpen de auto van de toekomst geïnspireerd op de levensfases van onze design filosofie. Bij het organiseren van zo’n award komt heel wat kijken! Ben jij benieuwd hoe het er achter de schermen aan toe gaat? Producer Djordy neemt je mee de set op.

De derde editie van de Renault Design award

“Van de 3 edities van de Renault Design Award, is dit voor mij de 2e waar ik aan meewerk”, vertelt Djordy. In de edities van 2013 en 2015 kregen deelnemers de opdracht een lifestyle-product te ontwerpen waarmee je het leven een stukje eenvoudiger maakt, gebaseerd op een van de bloemblaadjes uit de designfilosofie van Laurens van den Acker, Senior Vice President, Corporate Design.

Djordy: “Dit jaar is de opdracht anders en vragen we studenten om de auto van de toekomst te ontwerpen”. Waarom? “De automotive industrie staat op een punt van grote veranderingen, door ontwikkelingen in de samenleving en in technologie. Afgelopen september presenteerde Laurens van den Acker de Renault SYMBIOZ conceptcar, onze visie op de auto van de toekomst.” Niemand beter dan Laurens zelf kan dit kort toelichten.

“Na een serie conceptmodellen gebaseerd op onze margriet levenscyclus, waarmee we het ontwerp van toekomstige modellen vorm hebben gegeven, komen we nu met conceptmodellen die de mobiliteit van de toekomst verkennen.”

De automotive ontwerpers van de toekomst

“Met de Renault Design Award willen we onze designstrategie laten zien én het werk van jonge designers stimuleren. We werken daarom samen met de TU Delft. In overleg met hen hebben we op basis van portfolio’s zes duo’s gekozen van de opleiding ‘Automotive Design’, een specialisatie van de studie ‘Industrieel ontwerpen’.

“Mijn doel is om alles fantastisch op beeld te krijgen”

Een producer is bij een campagne zoals de Renault Design Award de spin in het web. “Uiteindelijk is het mijn doel om alles fantastisch op beeld te krijgen.” Dit begint al bij het briefen van de designer duo’s en vanaf dat moment blijft Djordy ook een vraagbaak voor de studenten. Maar ook bijvoorbeeld de locatie behoort tot het takenpakket van de producer.


“We hebben een complete loods in Arnhem omgebouwd tot een design lab.”

Djordy: “De locatie is enorm belangrijk voor het beeld. We hebben een complete loods in Arnhem omgebouwd tot een designlab om het een industriele en futuristische uitstraling te geven. Als je op maandag een lege loods met bepaalde verwachtingen gaat inrichten, is het wel spannend of het er op de eerste draaidag twee dagen later ook zo uitziet!”


Een kickstart om van te dromen

Laurens van den Acker, zelf afgestudeerd aan de TU Delft, gaf aan het begin van de campagne een Renault Design Masterclass in de TU. “Wat een kickstart!” roept Djordy enthousiast uit. “Deze masterclass hebben we via een Facebook en YouTube Livestream uitgezonden. Tot nu toe was het de meeste heftige week van de campagne. Je regelt alles van tevoren zodat het perfect klaarstaat, maar op het moment dat we live gaan kun je niks meer doen. Het moet gelijk goed gaan.” Benieuwd naar het resultaat? Bekijk dan zelf de livestream.

“Ik kijk enorm uit naar de finale”

Van elk designer duo wordt een documentaire geplaatst op YouTube. “Voor de documentaires zijn opgenomen, hebben de duo’s Laurens van de Acker ontmoet voor de masterclass op de TU Delft en hebben ze feedback op hun ideeën gekregen.” Tot 4 december worden de 6 video’s waarin ze hun idee van de auto van de toekomst presenteren gepubliceerd. “Op basis van deze video’s kiest Laurens van den Acker in de finale het winnende ontwerp. Ik ben ook heel benieuwd hoe de teams hun ideeën uit gaan werken!

Wil jij graag op de hoogte blijven? Volg de Renault Design Award via dit speciale platform!

Meer blogs