Renault Nieuws & Media Center

Delen via

Alliantie Renault-Nissan levert 250.000ste elektrische auto af

Elektrische auto's
  • Historische elektrische auto mijlpaal begin juni bereikt
  • Alliantie goed voor helft van alle elektrische auto’s wereldwijd
  • Elektrische auto verkopen nu al bijna 15 procent meer dan vorig jaar
  • Nissan LEAF blijft ’s werelds best verkochte elektrische auto
  • 250.000ste elektrische auto van Alliantie verkocht in Bordeaux: een Renault ZOE

PARIS/YOKOHAMA (24 juni 2015) – De Alliantie Renault-Nissan, wereldwijd marktleider in emissievrije mobiliteit, heeft onlangs de 250.000ste elektrisch aangedreven auto afgeleverd: een Renault ZOE, gekocht door een Franse engineer.

Lees verder

De verkoop van de 250.000ste elektrische auto markeert een nieuwe mijlpaal voor de Alliantie Renault-Nissan. De eerste in serie geproduceerde elektrische auto, de Nissan LEAF, kwam 4,5 jaar geleden op de markt. Inmiddels is de Alliantie goed voor de helft van alle wereldwijd verkochte volledig elektrische voertuigen*. De Nissan LEAF is met meer dan 180.000 exemplaren de best verkochte elektrische auto ter wereld. De Alliantie Renault-Nissan verkocht van januari tot en met mei 2015 31.700 elektrische auto’s – een stijging van bijna 15 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

“De vraag naar onze elektrische voertuigen blijft maar groeien dankzij fiscale stimulering en door uitbreiding van de laadinfrastructuur”, aldus Carlos Ghosn, voorzitter en CEO van de Alliantie Renault-Nissan. “De positieve reacties van onze klanten jagen de vraag verder aan. Elektrische voertuigen scoren overal ter wereld zeer hoge klanttevredenheidscijfers.”

250.000ste elektrische auto afgeleverd in Bordeaux
De Fransman Yves Nivelle is de gelukkige eigenaar van de 250.000ste elektrisch aangedreven auto van de Alliantie. Hij ruilde een 21 jaar oude dieselauto in voor een Renault ZOE. Neville kocht deze auto nadat de Franse overheid in april besloot om aan rijders van vervuilende diesels via belastingvoordeel compensatie te bieden. Bij inruil voor een elektrische auto kan het voordeel in Frankrijk oplopen tot 10.000 euro.

“De bonus van de overheid speelde zeker een rol bij mijn keuze”, zegt Neville. “Maar de proefrit gaf de doorslag. Het is echt geweldig om met de ZOE te rijden en het voelt goed om een bijdrage te leveren aan een betere leefomgeving.” Zes volledig elektrische modellen;

Renault koploper in Europa
Met zes modellen heeft de Alliantie Renault-Nissan het uitgebreidste aanbod van volledig elektrische voertuigen. Behalve de LEAF levert Nissan ook de e-NV200, die afgelopen jaar in Europa en in Japan op de markt is gebracht. Naast de ZOE biedt Renault ook de Kangoo Z.E en de Twizy. In Korea wordt een elektrische aangedreven sedan gebouwd en geleverd onder de merknaam Samsung, de SM3 Z.E.

Nissan heeft nu wereldwijd zo’n 185.000 elektrische voertuigen verkocht, met de LEAF in de hoofdrol. Die scoorde ook talrijke prijzen, waaronder de titel ‘Auto van Jaar 2011’ in Europa. De Nissan LEAF wordt momenteel in 46 landen aangeboden. In de Verenigde Staten zijn er tot dusver 80.000 aan de man gebracht en in Japan 53.500. Europa staat op de derde plaats met 41.500.

Renault heeft 65.000 elektrische voertuigen verkocht sinds de introductie van de Kangoo Z.E. in oktober 2011, die is bekroond met de titel ‘International Van of the Year 2012’. Renault is sinds twee maanden koploper in Europa met een marktaandeel van 26 procent. In Frankrijk is de ZOE momenteel de populairste elektrische auto met een marktaandeel van bijna 50 procent.

De Alliantie Renault-Nissan is onlangs uitgekozen als officiële leverancier van shuttle-auto’s voor de United Nation’s COP21 klimaatconferentie, die van 30 november tot en met 11 december 2015 in Parijs wordt gehouden. De Alliantie zet 200 elektrische auto’s in.

Bekijk onze nieuwsrelease video en elektrische auto infographic op: http://www.media.blog.alliance-renault-nissan.com/news/5472

*Geen CO2-emissies en geen uitstoot van mogelijk schadelijke stoffen tijdens het rijden volgens de Europese homologatiecyclus (NEDC).

OVER DE ALLIANTIE RENAULT-NISSAN
De Alliantie Renault-Nissan is een strategisch partnerschap tussen Renault in Parijs en Nissan in Yokohama, die momenteel goed is voor één van elke tien verkochte auto’s wereldwijd. Sinds de start van de samenwerking in 1999 hebben Renault en Nissan tot en met 2014 al 8,5 miljoen voertuigen verkocht in nagenoeg 200 landen. De Alliantie werkt samen met diverse andere autofabrikanten, waaronder het Duitse Daimler, Mitsubishi in Japan, Dongfeng in China en Ashok Leyland in India. De Alliantie heeft daarnaast een meerderheidsbelang in de joint venture die het Russische AVTOVAZ aanstuurt.

www.media.blog.alliance-renault-nissan.com
www.media.renault.com
www.nissan-newsroom.com

Contact Renault Public Relations

Telefoon:  +31 (0) 20 354 94 18
E-mail:  pr@renault.nl
Internationale perssite

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen? Meld u direct aan!
Aanmelden
Meer nieuws