Renault Nieuws & Media Center

Delen via

Nieuwe Energy Stop & Start dCi 100 en dCi 125 motoren voor Renault Master

Bedrijfswagens
  • De Renault Master is vanaf 2013 leverbaar met de nieuwe Energy dCi 100 en Energy dCi 125 motoren. Deze zijn veel zuiniger en stoten aanzienlijk minder CO2 uit: tot -1 l/100 km en -26 g CO2/km (12% reductie). Met deze motoren heeft de Master een verbruik van 7,4 l/100 km1 en 195 gram CO2/km1 (versie L2H2, 125 pk).
  • De motorenbouwers van Renault hebben in twee fasen gewerkt. In een eerste fase is gewerkt aan het terugdringen van het verbruik. Renault slaagde er vorig jaar al in om het verbruik met 0,6 l/100 km1 (7%) te verminderen door de introductie van de Eco motoren. Dit jaar maakt een Stop & Start systeem in combinatie met energieregeneratie bij het (af)remmen (5% reductie) de Master Energy dCi 100/125 marktleider in zijn segment.
  • Met een marktaandeel van 13,4% in het segment van de grote bestelwagens in Europa (13,8% in Nederland) in 2012, speelt de Master een grote rol in het handhaven van de leiderspositie op de Europese markt van de grote bestelwagens, die Renault sinds 1998 heeft.

Sinds de Master in 2010 op de markt kwam, is deze leverbaar met de M9T motor. Deze is speciaal voor deze grote bestelwagen ontwikkeld en wordt door Renault geassembleerd in de Franse fabriek van Cléon. De 2.3 dCi is verkrijgbaar in drie vermogensversies: 100, 125 en 150 pk. Dankzij de introductie van de Eco motoren in 2012 was het brandstofverbruik al verminderd met 0,6 l/100 km1 - maximaal 16 gram/km CO21 (ruim 7% reductie)- waarmee deze motor 7,8 l/100 km verbruikt en 205 gram CO2 per km uitstoot (voorwielaangedreven L1H1 met 125 pk euro 5).

Lees verder

Om dit te bereiken hebben de ingenieurs van Renault intensief gewerkt aan de volgende zaken:

  • wijzigingen in het thermomanagement van het koelvloeistofcircuit zorgen ervoor dat de motortemperatuur sneller kan stijgen waarmee de energetische efficiency toeneemt,
  • montage van nieuwe oliepompen en een stuurbekrachtigingspomp met variabele inhoud zorgen ervoor dat deze onderdelen slechts gebruiken wat ze nodig hebben,
  • er is gekozen voor banden met een lagere rolweerstand,
  • een nieuw soort olie in de versnellingsbak die dunner is.

De Energy dCi 100 en Energy dCi 125 gaan nog een stap verder in het terugdringen van het verbruik met 0,4 l/100 km1 of 10 g CO2/km (ruim 5% reductie):

  • door het systeem dat energie regenereert tijdens het remmen – het Energy Smart Management – wordt de dynamo slechts gebruikt tijdens de optimale verbruiksfases.
  • Het Stop & Start systeem zet de motor uit als de auto stilstaat waardoor deze geen uitstoot heeft en geen geluid maakt bij stilstand. Dit is zeer effectief bij gebruik in de stad.

Door de bovenstaande ontwikkelingen heeft de Master in één jaar tijd het verbruik met maar liefst 1 l/100 km weten terug te dringen. Een reductie van het brandstofverbruik van maar liefst 12%!

Het marktaandeel in Europa van de Renault Master in 2012 is 13,4% van het segment van de grote bestelwagens (14,6% eind januari 2013) en 13,8% in Nederland in 2012. De grote bestelwagen wordt sinds het eerste model in 1980 in de fabriek van SOVAB in Batilly geassembleerd.

Prijzen van de Master met de nieuwe Energy dCi 100 en 125 motor worden in mei bekend gemaakt. Vanaf dit moment zijn deze motoruitvoeringen ook te bestellen. Vanaf juli staat deze bij de Renault-dealer in de showroom.

1 Verbruik en uitstoot gehomologeerd conform de geldende wetgeving

Contact Renault Public Relations

Telefoon:  +31 (0) 20 354 94 18
E-mail:  pr@renault.nl
Internationale perssite

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen? Meld u direct aan!
Aanmelden
Meer nieuws