Renault-Nissan introduceert de komende vier jaar meer dan tien autonoom rijdende modellen

Over Renault

SUNNYVALE (Californië, USA)/PARIJS (7 januari 2016) – De Alliantie Renault-Nissan lanceert de komende vier jaar meer dan tien modellen die zijn uitgerust met techniek voor autonoom rijden. De auto’s komen op de markt in Noord-Amerika, Europa, Japan en China. De techniek wordt ingebouwd in reguliere volume modellen voor betaalbare prijzen. Verder introduceert Renault-Nissan een gamma connectiviteitstoepassingen die het de gebruiker makkelijker maken om onderweg in contact te blijven met het werk, sociale netwerken en entertainment.

‘Renault en Nissan richten zich intensief op twee doelen: emissievrij rijden en het voorkomen van dodelijke slachtoffers’, zegt Carlos Ghosn, bestuursvoorzitter en CEO van de Alliantie Renault-Nissan in het onderzoekscentrum van de Alliantie in Sunnyvale, in Silicon Valley, Californië. ‘Daarom ontwikkelen we techniek voor autonoom rijden en connectiviteit voor volume modellen die we op drie continenten aanbieden.’ De Alliantie Renault-Nissan loopt nu al ver voor op het gebied van emissievrije mobiliteit. Beide merken hebben al meer dan 300.000 volledig elektrische auto’s verkocht sinds Nissan in december 2010 de eerste LEAF verkocht in Amerika.

De veiligheid van de auto’s van de Alliantie is enorm toegenomen. In Japan bijvoorbeeld is het jaarlijkse aantal verkeersdoden en zwaargewonden in een Nissan de afgelopen twintig jaar afgenomen met 61 procent. Het cijfer voor Renault is in Frankrijk in de laatste vijftien jaar met 80 procent afgenomen. Autonoom rijden zal naar verwachting bestuurder – die in 90 procent van de dodelijke ongevallen verantwoordelijk was – helpen om letsel en slachtoffers verder te beperken.

In 2016 maken voertuigen met “single-lane control” hun debuut. Deze voertuigen zijn in staat autonoom te rijden in druk verkeer op snelwegen, zelfs in files. De Alliantie Renault-Nissan lanceert vervolgens in 2018 voertuigen met “multiple-lane control”, die zichzelf op de snelweg zelfstandig uit gevaarlijke situaties kunnen redden en van rijbaan kunnen wisselen. Rond 2020 zijn autonome auto’s ook in staat aan het verkeer deel te nemen in druk stadsverkeer en op kruisingen, zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen.

Later dit jaar introduceert de Alliantie een nieuwe automotive app voor de mobiele telefoon, waarmee de bestuurder op afstand functies van zijn auto kan bedienen. Volgend jaar volgt het “Alliance Multimedia System” met nieuwe mogelijkheden voor navigatie en multimedia én verbeterde smartphone-integratie en draadloze kaartupdates. Vanaf 2018 ondersteunt het platform Alliance Connectivity & Internet of Things de nieuwe Virtual Personal Assistant-app. De bestuurder kan volledig zelf bepalen van welke techniek voor autonoom rijden hij gebruikmaakt.

Samengevoegd voor succes
In 2014 voegden Renault en Nissan hun ontwikkelingsafdelingen samen. De ingenieurs van beide merken werken voortaan samen. Dat zorgt voor meer efficiency, minder kosten en een hogere kwaliteit. Van de technologie die de samenwerking oplevert, kunnen zowel Renault als Nissan, Infiniti en de andere merken van de Alliantie gebruikmaken voor hun eigen modellen.

De Alliantie Renault-Nissan heeft een budget voor research & development van ruim 4,5 miljard euro. De groep is in grootte de vierde autofabrikant ter wereld en is verantwoordelijk voor tien procent van de wereldwijd verkochte auto’s. De Alliantie heeft onderzoekscentra in Atsugi (Japan), Guyancourt (Frankrijk) en Farmington Hills en Sunnyvale (VS), en grote ontwikkelingscentra in onder meer India, Brazilië, Roemenië, Turkije en China.

Nieuwe benoeming
Technologiespecialist Ogi Redzic is benoemd tot senior vice president van de Alliantie Renault-Nissan voor Connected Vehicles and Mobility Services. Hij geeft per direct leiding aan de ontwikkeling van de ‘connected’ voertuigen.

Over de Alliantie Renault-Nissan
De Alliantie Renault-Nissan is een strategisch partnerschap tussen Renault in Parijs en Nissan in Yokohama, momenteel goed voor één op elke tien verkochte auto’s wereldwijd. Sinds 1999 zijn Renault en Nissan strategische partners en samen hebben ze momenteel wereldwijd een marktaandeel van 50% in de EV-markt – met de voertuigen die ook als shuttle fungeren tijdens de COP21: de Renault ZOE, de Nissan LEAF en de zevenpersoons Nissan e-NV200.

www.media.blog.alliance-renault-nissan.com
www.media.renault.com
www.nissan-newsroom.com